A szavak ablakok vagy falak. Erőszakmentes kommunikáció

Segítheti a konfliktusok megoldódását, ha érzéseink kimutatásával hajlandóak vagyunk jelezni sebezhetőségünk. Ezért Marshall Rosenberg kidolgoztam a kommunikációnak – a beszédnek és a figyelésnek – egy olyan módját, amely lehetővé teszi, hogy valódi kapcsolatba kerüljünk önmagunkkal és másokkal, és természetes együttérzésünk tág teret kapjon. A kapcsolatteremtésnek ezt a modelljét erőszakmentes kommunikációnak nevezte el.


Rosenberg, Marshall, B. : A szavak ablakok vagy falak. Erőszakmentes kommunikáció. 2. bőv.kiadás, Budapest, 2001.


“Dr. Marshall B. Rosenberg, aki végzettsége szerint klinikai pszichológus, nemzetközileg elismert békeközvetítő és az erőszakmentes kommunikációs világszervezet alapítója.

Dr. Rosenberg hosszú évek óta azt tanítja, hogy ha megtanulunk igazán tisztán és hatékonyan kommunikálni, tehát valóban szót érteni egymással, képessé válunk arra, hogy elejét vegyük a véres harcokhoz, háborúkhoz vezető konfliktusoknak.

Könyvében így ír felismeréséről: „Miközben együttérzésünk fenntartásának tényezőit vizsgáltam, meglepett, hogy mekkora szerepe van a nyelvezetnek és a szóhasználatnak. Kidolgoztam a kommunikációnak – a beszédnek és a figyelésnek – egy olyan módját, amely lehetővé teszi, hogy valódi kapcsolatba kerüljünk önmagunkkal és másokkal, és természetes együttérzésünk tág teret kapjon. A kapcsolatteremtésnek ezt a modelljét erőszakmentes kommunikációnak neveztem el.

Az erőszakmentes szót Gandhi értelmezésében használom, tehát a természetes együttérzésünk kifejezésére – arra az állapotra, amikor az erőszak elhagyja a szívet.

Ha nem is tartjuk beszédmódunkat „erőszakosnak”, szavaink akkor is gyakran fájdalmat és bánatot okoznak saját magunknak vagy másoknak. Az általam javasolt folyamatot együttérző kommunikációnak is nevezhetjük.

Mit tanulhatunk meg a könyvből?

  • A lehetséges konfliktushelyzetek békés párbeszéddé alakítását.
  • A dühbe és depresszióba torkolló gondolkodásmódunkkal való szakítást.
  • Mi minden gátolja az együttérző kommunikációt?
  • Odafigyelni az érzéseinkre és a szükségleteinkre.
  • Hatalmas szókincsre bukkanunk: negatív és pozitív érzéseink.
  • Mit jelent összpontosítani a figyelmünket?
  • Olyan kifejezésmódot, amely segít elkerülni az ellenségeskedést.
  • Együttérzéssel kommunikálni, felhasználva az empátia gyógyító erejét.
  • Minden megnyilvánulásban meghallani a „köszönöm” és a „kérem” szavakat.
  • Teljesebbé tenni az életet magunk és mások számára.

Kiknek ajánlom a könyvet?

Azoknak, akiknek a munkájához szorosan hozzátartozik a kommunikáció: pl. szülőknek, tanároknak, jogászoknak, pszichológusoknak, üzletembereknek és politikusoknak. Valójában minden beszélni tudó embernek. ” 

(Részletek a fülszövegből és az előszóból.)

 

 

Written by